Däckguiden – allt du behöver veta inför däckbytet
När det kommer till däckbyte så har vi alla våra olika rutiner. Vissa lämnar helt och hållet över jobbet och val av däck i någon annans händer, medans andra gör det själva. Gemensamt är att vi alla strävar mot bästa möjliga kvalitet för bästa möjliga körupplevelse. Här spelar en rad olika faktorer in. Bor man i norr, där det normalt snöar mer, så vill man ha en annan typ av däck än om man bor i södra Sverige. Det bästa är att åka till en däckfirma där man bor och fråga om råd. Bor man i exempelvis Göteborg så är en god ide att också köpa sina däck i göteborg.
Radialdäck är sedan länge standard
1946 revolutionerades däckindustrin då radialdäcket introducerades. Radialdäcket består av en mängd olika lager. Det yttersta lagret är det som ser till att skapa grepp och fäste i väglaget. Det är ofta just detta lager som skiljer de olika radialdäcken åt. Gemensamt för de olika radialdäcken är att de ska kunna anpassa sig till vägunderlagets ojämnheter och hålla länge. Sedan radialdäckets introducering har bilförare kunnat spara stora pengar, då designen gör att de är slitstarka och håller länge. När det kommer till vinterdäck så kan man spara en del pengar om man väljer rätt sorts däck för sin bil.
Dubbat eller odubbat?
Ska jag välja dubbat eller odubbat? Det är den stora frågan att ställa sig själv när det är dags för däckbyte. Väljer man med dubbfria friktionsdäck så kan man köra med dessa både vinter som sommar, vilket är smidigt och sparar tid. Dock så slits dessa däck vid hög temperatur och bromssträckan blir även längre, vilket är en klar nackdel. Dubbdäck ger bättre grepp än friktionsdäck på is, då dubbarna skapar en skrovlig yta. Dubbdäck får dock bara användas mellan den 17 oktober och den 15 april.