Saker att tänka på i val av profilprodukter
Det är många företag som tar till profilprodukter då de vill marknadsföra sig. Pennor, muggar, och flasköppnare med företagets namn på är vanligt. Också kläder med logotyp och namn är viktigt i marknadsföring. Det finns exempelvis profilkläder i Stockholm i form av förkläden, tröjor och kepsar med mera. Innan man beställer profilprodukter till sitt företag är det bra att tänka på vem man vänder sig till och vad man vill förmedla samt vilken bild av företaget man vill visa upp. Det är viktigt att profilkläderna och profilprodukterna enkelt kan associeras med företaget och hjälper till med att stärka företagets varumärke.
Färg och syfte
När man väljer profilprodukt eller profilkläder ska man gärna välja något som har den färg eller de färgerna som finns med i företagets logotyp eller som annars förknippas med företaget. Att även tänka praktiskt är viktigt, och om man exempelvis arbetar i en miljö där kläderna lätt blir smutsiga så bör man inte välja vitt. Man ska också tänka på syftet med kläderna. Ska de anställda synas lite extra i sin arbetssituation eller ska kläderna även gå att användas på fritiden för att marknadsföra företaget lite mer diskret? Vill man att personalen ska synas och sticka ut väljer man självfallet en mer iögonfallande färg till sina profilkläder.
Praktiska och användbara saker
När det kommer till val av olika profilprodukter är det viktigt att även ta hänsyn till vad företaget står för. Är miljötänk och återvinning en viktig del i företagets profil och arbetssätt så ska man givetvis vara noga med att välja miljövänliga produkter. De flesta företag som säljer profilreklam brukar ha flera olika slags miljövänliga- och fairtradeprodukter i sitt sortiment. Det kan exempelvis vara rättvisemärkt choklad, solceller för att ladda mobilen med, med mera. Praktiska och användbara saker brukar vara ett bra val då de ofta får ligga framme på skrivbordet.